10 nemme hverdags sundhedsråd!

10 nemme hverdags sundhedsråd!

Vi ved alle sammen at vi skal spise sundt, drikke 3 liter vand dagligt, sove mindst 8 timer hver nat, træne 3-4 gange ugentligt, have et skinnende rent hjem……. Men sådan er virkeligheden bare ikke – i hvert fald ikke for mig!
Jeg har i mange år prøvet at nå det hele, hvilket stressede mig mere end det gjorde mig godt. Jeg har derfor fundet nogle alternative løsninger, der gør, at jeg kan leve sundt og i balance, samtidig med at jeg har det godt og har tid til alle de ting jeg gerne vil nå i mit liv! Du kan måske bruge nogle af mine sundhedsråd, måske sortere nogle andre fra, og måske finde på dine egne. Det handler om, at finde ud af hvad der fungerer for dig i din hverdag og i dit liv!

Jeg har omkring 1000 gange googlet, og læst om en masse sunde vaner, som jeg med gode intentioner har villet inkorporere i mit liv, men fuldstændig uden held. Så er det der startede som en energigivende og positiv plan, hurtigt ændret til dårlig samvittighed og stress. Og sådan skal det jo ikke være! Jeg har derfor prøvet mig frem, og fundet frem til de 10 nedenstående ting, der er minimalt tidskrævende og nu er blevet til vaner for mig. Det har taget lidt tid at finde frem til, men nu fungerer det sgu ret godt! Nåh, men her kommer de:

1: Start dagen med et glas vand med citronsaft
(jeg har en citron liggende i en skål i køleskabet, så jeg hurigt kan presse lidt saft ud. Det renser hele systemet for affaldsstoffer, samt booster dit immunforsvar)

2: Sov med åbent vindue
(det er meget individuelt hvilken temperatur man foretrækker at sove i. Jeg har altid sovet med åbent vindue, uanset vejret udenfor, helt på vid gab om sommeren og på klem om vinteren. Jeg kan mærke en meget stor forskel på min søvnkvalitet hvis jeg sover et sted hvor jeg ikke kan åbne vinduet i forhold til herhjemme. Hvis du fryser kan du evt. tage et uldtæppe ovenpå din dyne)

3: Lav en juice eller smoothie hvis du ikke heeeelt har fået spist grønt nok i løbet af dagen
(det er en hurtig og nem måde at få en masse grønt ned hurtigt, og let’s be honest, det er bare ikke hver dag at alle måltider består af fyldige salater og plantemad)

4: Lav honningdepoter!
(honningdepoter er et forholdsvist nyt udtryk i mit liv, men det fungerer SÅ godt for mig! Et honningdepot er, som ordet måske siger i sig selv, at have noget rart og godt i den nære fremtid at glæde sig til. Det kan være en god koncert, en ferie, en fest eller noget helt andet. Det giver mig så god energi til at klare de travle hverdagsdage!)

5: Skift et par kopper kaffe ud med urtete
(jeg synes selv det her er et lidt irriterende tip, men jeg har fundet ud af, at når jeg tror jeg har brug for en kop kaffe, så er det faktisk tit fordi jeg har lyst til en lille pause, samt til at drikke noget varmt. Derfor bytter jeg kaffen ud med urtete efter kl. 15. Det gør at jeg sover bedre, da jeg ikke indtager koffein sent på dagen, samt får de gode helbredende virkninger fra urterne)

6: Bliv bedre til at sætte telefonen på fly-tilstand for at undgå at blive forstyrret – eller alternativt på forstyr ikke, hvis du har behov for at man kan få fat i dig i nødstilfælde
(man kan indstille sin telefon således, at opkald går igennem såfremt der bliver ringet op fra samme nummer mere end en gang)

7: Lyt til din krop, eller øv dig i at lytte til den!
(Jeg har i mange år fuldstændig glemt, eller overhørt at lytte til de signaler min krop gav mig, hvilket er en nedadgående spiral! Det betyder ikke at man skal handle på hvert et lille signal, men hvis du er træt og udmattet, så er det nok ikke lige de dage du skal lave en masse aftaler og træning. Omvendt skal man heller ikke “være doven”, men mærke efter hvad DU har brug for og ret dig efter det – så vidt det er muligt!)

8: Nummer 8 er lidt i tråd med nummer 7: sorter de negative ting ud af dit liv. Gør det/vær sammen med de mennesker som giver dig energi, og sorter det/dem fra som tager din energi
(det er meget forenklet skrevet, og den er svær i praksis, men man må gerne øve sig og begå fejl ;))

9: Skift bilen eller elevatoren ud med cyklen, benene eller trappen
(det er bare ikke altid at der er tid til at nå at træne ordenligt. De dage jeg ikke kan nå det, sørger jeg for at vælge trappen i stedet for elevatoren, jeg går ned og handler, går en aftentur eller hvad jeg lige kan finde på, så jeg får rørt mig en lille smule)

10: Den sidste, men den aller vigtigste: Hold fridage hvor du gør præcis hvad du vil og spiser præcis hvad du vil! – det behøver vidst ikke yderligere forklaring 😉

No Comments

Post A Comment