Buddah bowl – glutenfri og vegansk

Buddah bowl – glutenfri og vegansk

Der er gået buddah bowl i den i mit køkken for tiden! Jeg er helt vild med hvor nemt, hurtigt, alsidigt og lækket det er. Jeg har ikke endnu oplevet en madvare, som jeg ikke havde lyst til at bruge, og som ikke smagte godt. Det er jo så fantastisk med grøntsager at de stort set alle sammen passer godt sammen. Jeg kan på stående fod faktisk ikke komme i tanke om nogle der ikke smager godt kombineret.
Jeg laver for det meste buddah bowls til frokost (eller aftensmad når jeg ikke har nået/orker at handle ind til det helt store), og det er en virkelig smart måde at få ryddet ud i køleskabet på. Vi har ofte en masse grøntsagsrester, som ikke helt er nok til at lave noget af i sig selv, men hvis man samler 5-8 forskellige rester, giver det en stor mættende portion. Endnu en super fin fordel er at vi stort set ikke har haft noget madspild de sidste par uger, da jeg simpelthen når at spise resterne før de bliver for gamle, jubii!

Der er flere der har spurgt om opskrifter på buddah bowls, hvilket jeg ikke synes jeg kan svare entydigt på, da der er såååå uendeligt mange muligheder for forskellige kombinationer. Jeg har derfor valgt at skrive mine overordnede overvejelser om, og tips til hvordan man sammensætter en lækker og velsmagende buddah bowl:

  1. “regel” nr. 1 er at der ikke er nogen bestemt opskrift eller noget bestemt resultat man skal opnå for at have lavet en buddah bowl. Hvis du blander nogle grøntsager, nogle kornprodukter/linser/kikærter eller lignende, og kommer en dressing over, så har du lavet en perfekt buddah bowl!
  2. steg/kog grøntsagerne hver for sig, så det ikke bliver en “grødet” blanding, men de hver især holder på form og smag.
  3. overvej hvordan dine ingredienser smager, og husk at få lidt af alle de forskellige grundsmage med (sødt, surt, salt, bittert, umami). Fx når jeg bruger søde kartofler eller gulerødder, sørger jeg for at tilføje noget surt eller stærkt, som citron, ingefær eller chili, for at skabe balance i smagen
  4. “man spiser med øjnene”! Prøv at vær omhyggelig når du skærer dine ingredienser, og brug lidt ekstra tid på at lave en flot anretning – det gør altså rigtig meget for appetitten og glæden ved at spise (for mig ihvertfald 😉 )
  5. bland frugter og grøntsager! Jeg er stor fan af frugt i madlavningen, og bruger tit frugt i fx. salater. Jeg synes også sagtens at man kan bruge fx ananas, mango eller bær i sin buddah bowl.

Det var lidt af de overvejelser jeg gør mig når jeg laver buddah bowls, jeg håber at det giver lidt inspiration til jer. Vigtigst af alt, så husk at det handler om at prøve sig frem, og at lære af sine succeser og af sine fejl! God madlavningslyst! ♥

No Comments

Post A Comment