Vegansk, glutenfri hirse grød med bær til morgenmad

Vegansk, glutenfri hirse grød med bær til morgenmad

Grød er og bliver bare en vinder når det kommer til morgenmad! Særligt om vinteren, sætter jeg stor pris på at begynde dagen med en varm portion grød, gerne med bær, frugt og nødder på toppen.

Der er utallige muligheder for at variere sin grød, det behøver ikke hver gang være en stiv klat havregrød som mange måske får associationer til når man snakker om grød! Der er et væld af forskellige kornsorter (byg, quinoa, hirse, boghvede…) man kan koge sin grød på, og man kan krydre den med fx ingefær og chili og topppe med grøntsager for at gøre den egent til aftensmad, eller med kanel og kardemomme og toppe med æbler og kokos for at gøre den mere morgenmadsegnet – mulighederne er uendelige, så prøv dig frem 🙂

Som nævnt flere gange før, så er min top favorit grød hirsegrød! Hirse er naturlig glutenfri, hvorfor det passer rigtig godt ind i mit køkken! Desuden er hirse en god kilde til B-vitamin, og meget rigt på flere forskellige mineraler, bl.a. magnesium, kalium, jern og zink. Hirse kan desuden være en god erstatning til ris, bruges i bagværk og i salater.

Nåh, men det kan jeg komme mere ind på en anden dag, nu er det lige hirseGRØD det handler om. Du får her min grundopskrift på hirsegrød, helt uden nogen dikkedarer – så må du selv igang med fantasien 😉

Opskrift hirsegrød

Ret hirsegrød
Keyword glutenfri, grød, hirse, hirsegrød, morgenmad, vegansk
Tilb. tid 15 minutter
Antal 1 person

Ingredienser

  • 2 dl hel hirse
  • 1 knips salt
  • 4 dl vand

Sådan gør du

  1. Hæld de 2 dl hirse i en si, og skyl det grundigt 

  2. Kom derefter hirsen, salt og vand i en gryde og kog det i 15 minutter

  3. Imens grøden koger, kan du tilsætte de forskellige krydderier du ønsker, og skære frugt/bær klar til topping

  4. Når grøden har kogt og du har opnået den ønskede konsistens, kan du evt. tilsætte et lille skvat plantefløde/plantemælk (eller almindelig fløde og mælk hvis du synes) for at opnå en mere cremet konsistens 

  5. Derefter er grøden færdig, og du kan komme din topping på og nyde en god og lækker morgenmad. Her har jeg brugt en halv banan, hindbær, ananaskirsebær, poppet quinoa og lidt granola 

 

No Comments

Post A Comment